De drijfkranen vormen het hart van Ovet. Al vanaf de start in 1957 was duidelijk dat Ovet zou kiezen voor drijvende kranen. Een belangrijk voordeel van een drijvende kraan is de grote flexibiliteit. De lading kan snel op vrijwel iedere gewenste plaats worden overgeslagen. De eerste drijfkraan die Ovet in 1957 kocht, had een hijscapaciteit van 6 ton. In die tijd was dat voldoende voor de overslag van de producten van de Cokesfabriek. Al vrij snel nam de vraag naar capaciteit toe en kocht Ovet een tweede drijfkraan van hetzelfde type. Later werd er nog een derde drijfkraan aangeschaft. Dit zou de laatste drijfkraan van deze generatie zijn.
In de jaren ’70 deed de tweede generatie drijfkranen zijn intrede. Ovet schafte twee 16-tons drijfkranen aan van het type Lemniscaat. Bij deze drijfkranen blijft , door hun specifieke constructie, tijdens een topbeweging het uiteinde van de kabel op nagenoeg dezelfde hoogte. Hierdoor is hoogtecompensatie bij topbewegingen niet nodig en is de drijfkraan energiezuinig. Niet enkel de technieken , maar ook de cabine van dit type drijfkranen is een stuk geavanceerder dan die van zijn voorgangers. De drijfkraan is zo ingericht dat de machinist door de bodem heen een uitgebreid zicht heeft op het werk. In 1980 kwam de zesde drijfkraan, eveneens met een hijscapaciteit van 16 ton. De eerste generatie drijfkranen werd verkocht en was vanaf dat moment verleden tijd.
In 1981 deed de eerste 25-tons drijfkraan zijn intrede. De derde generatie was hiermee een feit. Een bijzondere aanpassing is het toepassen van een onafhankelijke cabinearm die zorgt voor meer bedieningscomfort. Bovendien is de kraan nog stabieler en geavanceerder. Van de derde generatie zijn er vier drijfkranen bij Ovet in bedrijf geweest, waarvan er nu nog 3 over zijn. Inmiddels heeft ook de vierde generatie zijn intrede gedaan in de vorm van drijfkraan 11. Om nieuwe ontwikkelingen op het gebied van scheepsgrootte te kunnen volgen en om de productiviteit te kunnen vergroten, heeft Ovet ervoor gekozen om drijfkraan 7 (25-ton) te vervangen door een nieuwe 36-tons drijfkraan Bij het ontwerp van deze drijfkraan kregen het ponton en de uitvoering van de verhaallieren veel aandacht. Zo worden alle materialen nu bovendeks opgeslagen, is er een aangepaste uitvoering van de verhaallieren aan de voorzijde van het ponton, zijn de verhaallieren voorzien van een centraal smeersysteem en worden de kettingen van de fendering langszij met een railsysteem aan de het ponton gekoppeld. Tot slot is er gekozen voor een centraal systeem voor de luchtbehandeling van de verblijven, inclusief klimatisering.
De nieuwe 36-tons drijfkraan is een technisch hoogstandje, met een verbeterde balans en een hogere efficiëntie. De kraancabine is uitgevoerd met een glazenbodem i.p.v. een zichtkoker en verder is de drijfkraan voorzien van een lift. Voor het totale project van deze nieuwe drijfkraan zijn werkgroepen opgericht met leden vanuit de hele organisatie. Zij hebben veel inbreng gehad bij het ontwerp van de drijfkraan en het ponton. Deze drijfkraan is dus echt een project van de hele organisatie geworden, waarop iedereen trots is.